perjantai 5. heinäkuuta 2013

Moira Young : Julma maa

Moira Youngin Dustlands-sarja: Julma maa #1, Rebel Heart #2, Raging star #3


"Olen pahoillani, sanon.
Minkä vuoksi? Se sanoo.
Siksi, että mä aina olen...sä tiedät....niin-
Kiittämänkö? se sanoo.
Joo, sanon.
Hankala?
Luulen niin.
Töykeä? Itsepäinen? Väkivaltainen?
En mä ole väkivaltainen!
Kylläpäs olet. Erittäin. Mutta mä tykkään semmoisesta naisessa.
Nauran. Sä olet hullu, sanon.
Mä olin ihan kelvollinen, ennen kuin tapasin sut, se sanoo....
...........
...
Jack, sanon mä.
Mitä?
Mä en oikeastaan ole kiittänyt sua siitä, että sä...pidit musta huolta. Palautit mut kuntoon.
Eipä kestä....
......
..
Jack!
Niin.
En ehkä saa toista tilaisuutta sanoa, että mä.,,,kertoa sulle....miten paljon arvostan kaikkea, mitä sä teet. Kaikke mitä sä olet tehtnyt. Autat saamaan Lughin takaisin ja...no...kaikkea.....
Älä sä jatkuvasti kiittele mua, Jack sanoo. En ansaitse sitä. En mä ole mikään sankari.
.....
Jack, odota.
Se kääntyy ihan kärsimättömänä. Mitä nyt?
........
Mitä sua vaivaa, Saba? se sanoo.
Tartun sen naamaan ja suutelen sitä suulle.
Sitten mä perännyn.
Me tuijotetaan toinen toista. Kaikki ilma imeytyy pois tunnelista. Sydänkivi polttaa mun ihoa. Veri kohisee mun korvissa.
Sun ajoitus on surkea, Jack sanoo.
Se pudottaa soihdun. Se työntää mut seinää vasteen. Samassa sen suu on mun suulla, ja se suutelee mua ihan kuin se näkis nälkää tai olis kuolmaisillaan janoon tai jotain...."




17-vuotias Saba asuu kaksoisveljensä Lughin, pikkusiskonsa Emmin ja isänsä kanssa pienessä autonrenkaista tehdyssä talossa Hopeajärven tuntumassa. Äiti kuoli Emmin synnyttyä. Ympäristö on karua, naapureita ei ole lähimainkaan ja ruoka on puutteellista. Saba on erittäin läheinen Lughin kanssa. Emmin kanssa hän  ei tule toimeen olleenkaan. Hän syyttää Emmiä äitinsä kuolemasta. Isä taas kokeilee uutta loitsua joka päivä sateen toivossa ja tutkailee öisin tähtitaivasta. Lughin mielestä isä on höperö.

Luvut on jaettu hienosti sitä mukaa kun tarinaa etenee. Ensin ollaan heidän asuinpaikalla, johon hyökkää neljä mustaviittaista Ton Ton ratsastajaa..
He vievät Lughin, koska tiedon mukaan hän on syntynyt talvipäivänseisauksen aikana. Kun Lugh viedään vannoo Sabaa, että hän etsii Lughin käsiinsä. Isä kuolee, kun he yrittävät pelastaa Lughin.
Saba miettii, mitä isä tarkoitti sanoillaan. "Onko ne täällä? Onko ne tulleet? Niitä ei voi pysäyttää, Saba. Se on alkanut, isä sanoo."

Saba lähtee matkaan Emmi mukanaan. Emmi on ensisijaisesti vietävä Mercyn luokse, joka asuu Ristivirralla. Kun he saapuvat Mercyn luokse, on Saba aivan ymmällään. Miksi isä ei tuonut heitä tänne asumaan? Mercyltä hän saa kuulla osittaisen syyn siihen, miksi isä oli valinnut asuinpaikakseen Hopeajärven.
Emmi jää Mercyn luokse, ja Saba jatkaa matkaanaa. Ennen matkaa Mercy antaa hänelle sydänkiven, joka on aikoinaan kuulunut Saban äidille. Korussa on voimaa. Se ilmoittaa kantajalleen, kun hän kohtaa sydänkäpysensä. Mitä lähemmäksi pääsee sydänkäpystä, sitä kuumempana kivi hohkaa.

Matkalla kohti Haavekaupunkia hänen on ylitettävä Santameri. Hiekkaa on niin pitkälle kuin silmä kantaa.
Saba huomaa, että häntä seurataan. Yllätys on suuri kun hän huomaa, että pikkusisko seuraa häntä. Lughin  löytäminen hidastuu Emmin takia ja hän yrittää saada Emmin kääntymään takaisin.  Pian he joutuvat ansaan ja vangeiksi. He joutuvat Haavekaupunkiin, jonka asukkaat palvelevat Aurinkokuningasta.
Saba joutuu Häkissä taistelemaan elämästä ja kuolemasta.  Vangitut nuoret joutuvat taistelemaan hengestään. Kolmannen perättäisen häviön jälkeen, taisteilijan on juostava kujanjuoksu, josta kukaan ei ole koskaan selvinnyt hengissä.
   Saba taistelee häkissä punaisen raivon vallassa. Hänellä on vain yksi päämäärä ja se on pelastaa Lugh Aurinkokuninkaan käsistä. Hän oli saanut kuulla toiselta vangilta, että Lugh pidetään vankina Aurinkokuninkaan toimesta. Kuningas aikoo uhrata Lughin juhannuksena, koska ennusteen mukaan, 18-vuotta täyttänyt ja talviseisauksenpäivänä syntynyt, antaa kuninkaalle voimia. Lugh siis täyttää nämä kriteerit.
.....
Häkissä Saba tutustuu Jack-nimiseen poikaan, jolle sydänkivi hohkaa kuumana.
Kuukauden jälkeen Saba pääsee vapauteen ja siinä hän onnistuu nokkeluudellaan ja uusien ystävien avulla. Hän pelastaa myös Jackin. Lughin etsiminen ja vapauttaminen jatkuu, mutta tie on vaarallinen ja mutkainen. Kaiken tämän lisäksi Saba taistelee tunteitaan vastaan. Tämän enempää EN paljasta.
Tarina sijoittuu kauas tulevaisuuteen. Ei taloja, ei teitä. Ympärillä vain rautaromua.
Elokuvaohjaaja Scott Ridely on tekemässä tarinasta elokuvaa ja ensi-ilta olisi vuonna 2014. Toivottavasti saamani tieto toteutuu. Elokuvasta tulisi varmasti hyvä, jos ohjaaja osaa toteuttaa sen oikealla tavalla. Twilightin ja Nälkäpelin veroinen. I'm sure about that.


Dustlands -sarjan ensimmäinen osa Julma maa, on kirjoitettu puhekielellä. Tämän takia oli vauhtiin pääseminen hidasta ja tekstin lukeminen työlästä. Liki neljänsadan sivuinen tarina oli kuitenkin, vaikka haparoinkin tekstin kanssa, sangen mielenkiintoinen. Viime vuoden puolella yritin lukea tarinaa ruotsiksi, mutta hengästyin vallan. Puhekieli ruotsiksi tökki ja häiritsi minua niin paljon, että luovuin.
Kysyin nuorilta pystyvätkö he lukemaan  kirjaa, jossa on tekstissä käytetty puhekieltä. Nuoret sanoivat pystyvänsä. Itseasiassa he kokevat tarinassa käytettyä puhekieltä paljon läheisemmäksi kuin kirjakielen. Voisiko olla myös niin, että mitä vähemmän nuori lukee, sitä läheisemmäksi hän kokee puhekielen. Muistaakseni Hintonin Me kolme - niminen kirja on kirjoitettu puhekielellä ja minun "ei niin kirjoja lukeva" poikani tykkäsi tarinasta.

Nyt siirryttävä lukemaan Dustlands-sarjan toista osaa. Joudun lukemaan sen ruotsiksi, koska suomennosta ei vielä ole.  Katsotaan milloin alkaa tökktökktökkimään.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti