tiistai 12. helmikuuta 2013

Ursula Poznanski : Erebos

"Enter. Or turn back. This is Erebos.' Nick is given a sinister but brilliant computer game called Erebos. The game is highly addictive but asks its players to carry out actions in the real world in order to keep playing online, actions which become more and more terrifyingly manipulative. As Nick loses friends and all sense of right and wrong in the real world, he gains power and advances further towards his online goal - to become one of the Inner Circle of Erebos. But what is virtual and what is reality? How far will Nick go to achieve his goal? And what does Erebos really want? "


Voi Erebos minkä tempun minulle teitkään! Kirja-arvostelujen takia minä sinuun lankesin ja pitkävetisyyteesi minä hukuin... Tarinan alku oli siis tosi mielenkiintoinen ja ajattelin jo heti alkumetreillä, että nyt tätä kirjakulkuria viedään,,,mutta,,, 168 sivun jälkeen..bluurrrrrr.... tylsistyin ja hyppäsin suoraan sivulle 376. Mikä rikos, mikä skandaali,, yleensä saan joko kirjan luettua tai sitten lopetan lukemisen kokonaan, mutta tällä kertaa halusin kuitenkin selvittää juonen loppuhuipennuksen. Kirjaa voin kyllä suositella kaikille niille, jotka sekä tykkäävät lukemisesta että tietokoneella pelaamisesta. Ja että, minäkö en sitten pelaa? Kyllä pelaan,,mutta olen enemmän koukussa lukemiseen kuin pelaamiseen.

Kirjan päähenkilö Nick saa eräänä päivänä huomata, että hänen paras ystävänsä, Colin, on muuttunut salaperäiseksi ja viettää aikaa sellaisten oppilaiden kanssa, joiden kanssa ei yleensä vietä aikaansa. Nick yrittää selvittää mistä on kyse, mutta ei saa kysymyksiin vastauksia. Hän näkee joidenkin oppilaiden pitävän käsissään jonkinlaista levykettä, mutta ei tiedä mitä se pitää sisällään. Eräänä päivänä hänelle ojennetaan samainen levyke, sillä ehdolla ettei hän kerro asiasta kenellekään, ei edes vanhemmilleen.

Kotona Nick lataa ohjelman tietokoneelle ja pääsee tutustumaan uudenlaiseen peliympäristöön. Peli on niin koukuttavaa, ettei hän millään saa itseään pois tietokoneensa äärestä. Pelaaja luo itselleen pelihahmon ja ennen kuin hän pääsee pelaamaan, kohtaa hän pelissä miehen, joka yrittää saadaa pelaajan mielen vielä kääntymään. Pelaaja edistyy pelin edetessä. Tehtäviä tulee sekä pelissä, että (huippua) realityssä. Pelaaja joutuu siis tekemään jotain myös pelin ulkopuolella. Tässä kohtaa hyppäsin kohdasta A kohtaan D. En jaksanut keskittyä  niihin tasotehtäviin, vaan lähdin miettimän, mikä tai kuka löytyy kaiken taustalta. Aavistus osui kohdalleen: Pelin luoja halusi kostaa eräälle tyypille. Hän oli siis värvännyt monta pelaajaa hoitamaan erinäisiä tehtäviä ja saanut heidät jopa uskomaan oman tehtävänsä tärkeyteen. Mikäli tehtävä ei onnistu, ei pääse etenemään seuraavalle tasolle. 

Voittanut Saksan suurimman lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinnon, Jugendliteraturpreis, vuonna 2011


Muuten...Kreikkalaisessa mytologiassa  Erebos edusti pimeyttä, jota manalan jumala Haades hallitsi. Ja tämä selvisi minulle vasta tarinan luettua. Suomennosta en ole tarinalle löytänyt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti